Gör det här varje månad

Det ska vara lätt att göra rätt, tycker vi. Därför har vi tagit fram en kort guide till dig som administrerar ITP på företaget. Ta för vana att logga in på internetkontoret varje månad och registrera det som saknas eller behöver ändras. På så sätt blir företagets faktura korrekt och era anställa får rätt tjänstepension. Har ni inte ITP på företaget? Läs mer under Teckna pensioneringsavtal.

1

Logga in på internetkontoret. Gå till sidan Anställda för att se om de anställda är korrekt registrerade.

2

Nu är det dags att ändra det som inte stämmer. Saknar du någon som har börjat eller har någon slutat nyligen?

3

Sist ut är lönerna. Registrera ny lön för den som har ITP 1. För anställda med ITP 2 lägger du in ny lön när den ändras.

Omval från 1 juli

Under våren blev vi klara med den senaste upphandlingen av försäkringar till tjänstepensionen ITP. De av era tjänstemän som har valt ett försäkringsbolag som inte blev upphandlat kommer få möjlighet att göra ett nytt val. Alla berörda får ett brev från Collectum efter den 1 juli. Omvalsperioden pågår sedan till och med september. Från den 1 oktober är de nyupphandlade försäkringarna valbara för alla på collectum.se.

Hantering av personuppgifter

Här hittar du som arbetsgivare mer information om vilka personuppgifter Collectum hanterar, varifrån vi fått uppgifterna och vilka som får ta del av dem. Läs mer om behandling av personuppgifter. 

Information om faktura

Från och med februari får fakturaspecifikationen ett lite annat utseende. Vi har förtydligat vissa fakturatexter och särredovisar vissa premier som tidigare grupperades ihop. Detta gäller framförallt i ITP 1. Läs mer här

Hur vill du rapportera

1. Enklast är filöverföring från lönesystemet
Läs om filöverföring här
2. Manuell rapportering i internetkontoret
Läs om internetkontoret här 

Collectums nyhetsmejl

Är du administratör i internetkontoret eller arbetar med ITP-administration? Missa inte att prenumerera på vårt nyhetsmejl.