Carl-Magnus Löfström, Kommunikationschef, 08-508 981 10

Halverade avgifter med upphandlade pensionsfonder

2013-11-18 09:57
De fonder som upphandlats inom den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP har halverade avgifter jämfört med samma fonder på den öppna marknaden. För pensionsspararen kan det innebära 230 000 kronor mer i pension. Det visar Collectums nya avgiftsrapport för 2013.

– Våra upphandlingar innebär rejält höjda tjänstepensioner för 1,5 miljoner privatanställda tjänstemän. En halverad årlig avgift kan ge 230 000 kronor mer i pension, säger Jenny Jeppsson, informationschef på Collectum.

De fem fondförsäkringsbolag som Collectum har upphandlat inom tjänstepensionen ITP erbjuder tillsammans nästan hundra fonder som tjänstemännen kan välja mellan. Genomsnittavgiften för de upphandlade fonderna är 0,39 procent. Samma fonder erbjuds också på den öppna marknaden, men då är genomsnittsavgiften mer än dubbelt så hög, 0,86 procent.

Norman-beloppet är ett standardiserat avgiftsmått, ett ”kilopris” för fonder, som visar vad det kostar att månadsspara i olika traditionella försäkringar och fondförsäkringar. Collectum har lanserat ett särskilt Norman-belopp för tjänstepension. ”Norman-belopp 30 år” inkluderar samtliga avgifter som en sparare betalar för att månadsspara 1 000 kronor under 30 år.  Det beräknas på trettio år för att på ett bättre sätt spegla de totala avgifterna under ett helt arbetsliv.

– Den framtida pensionens storlek avgörs till stor del av de avgifter som pensionsspararna betalar till förvaltare, förmedlare och andra mellanhänder. De låga avgifterna inom ITP säkerställer att pensionsspararna får mycket mer pension för pengarna, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Collectum har, utan eget vinstintresse, upphandlat tjänstepensionsförvaltare på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK. I den senaste upphandlingen av tjänstepensionen ITP valdes fyra bolag inom traditionell förvaltning och fem bolag inom fondförvaltning. Dessa är valbara fram till 30 september 2018.

Länk: Collectums avgiftsrapport 2013

Bifogade bilagor:
- Genomsnittsavgiften hos förvaltarna
- Collectums avgiftsrapport i fyra punkter
- Så försvinner 230 000 kronor i avgifter

• Hos oss kan två miljoner tjänstemän göra sitt ITP- eller ITPK-val.
  • Vi hjälper över 33 000 företag som har tecknat ITP för sina tjänstemän.