Carl-Magnus Löfström, Kommunikationschef, 08-508 981 10

Collectum nominerar Morningstar och Norman-beloppet till Blåslampan

2012-08-31 08:10

Collectum nominerar fondanalysföretaget Morningstar till konsumentpriset Blåslampan. Morningstar har lanserat Norman-beloppet, ett ”kilopris” för fonder, som jämför vad det kostar att månadsspara i olika fonder. Blåslampan delas årligen ut av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön.

– Inom andra branscher är tydlig prissättning och jämförpriser något självklart – som dagligvaruhandelns kilopris. Norman-beloppet gör det möjligt för konsumenterna att jämföra vad det kostar att spara i olika fonder, säger Jenny Jeppsson, informationschef på tjänstepensionsföretaget Collectum.

Norman-beloppet är en prognos för kostnaden att månadsspara 1 000 kronor i tio år i olika fonder och visar tydligt vad totalkostnaden blir i kronor och ören. Vanligtvis redovisas fondavgifter i procent, vilket försvårar spararens möjlighet att få överblick.

Morningstar har lånat namnet från finansmarknadsminister Peter Norman, som har engagerat sig starkt i frågan och uttryckt att det är ohållbart med en bransch som bygger på information som många kunder inte förstår.

– Storleken på sparandet avgörs till stor del av de avgifter som spararna betalar till förvaltare, förmedlare och andra mellanhänder. Så länge avgifterna är dolda eller otydligt redovisade är det svårt för konsumenten att göra bra val. Morningstars initiativ Norman-beloppet bidrar till att öka konsumentmakten, säger Jenny Jeppsson.

Konsumentpriset Blåslampan delas för tionde året ut av Sveriges Konsumenter och Råd & Rön och går till ”en person, en organisation eller ett företag som på ett nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen”. Priset delas ut onsdagen den 10 oktober.

Länk:
Mer om Blåslampan på Sverigeskonsumenter.se
Länk: Mer om Norman-beloppet på Morningstar.se

Jenny Jeppsson,informationschef på Collectum, 08-508 980 30, 070-339 69 85.

• Hos oss kan två miljoner tjänstemän göra sitt ITP- eller ITPK-val.
  • Vi hjälper över 33 000 företag som har tecknat ITP för sina tjänstemän.