Tjänstepension underskattat som vägen till hög pension enligt ny undersökning

2019-06-06 09:52

Nästan 50 procent, tror att privat sparande är viktigast. Knappt tre av tio svenskar, 30 procent, tror att tjänstepension är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Bara 20 procent tror att det viktigaste är att arbeta länge. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Många underskattar tjänstepensionens betydelse. Få har möjlighet att varje månad spara de tusenlappar som krävs för att kompensera för utebliven tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Den som har en månadslön på 40 000 kronor behöver spara nästan 2 000 kronor i månaden för att kompensera för utebliven tjänstepension. Den som tjänar 50 000 kronor i månaden behöver spara nästan 5 000 kronor.

Den som saknar tjänstepension och inte har möjlighet att spara på annat sätt riskerar att få en mycket låg pension. Exempelvis får en privatanställd lärare utan tjänstepension endast en knapp tredjedel, 37 procent, av sin tidigare inkomst i allmän pension. Det visar tidigare beräkningar från Collectum.
– Det viktigaste du kan göra för din pension är att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Utan tjänstepension riskerar du att få mindre än hälften av den tidigare lönen som pensionär, säger Tomas Carlsson.

Sifoundersökningen
Räkneexempel: Inkomstras för pensionerade läraren utan tjänstepension
Tre tips för en hög pension
Tabell: Så stor blir pensionsavsättningen

Tre tips för en hög pension

- Om din arbetsgivare har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.

- Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland det eller de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4 och 10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

Så stor blir pensionsavsättningen

Månadslön                                                  40 000          50 000

Avsättning på lön under 40 250 kronor        1 800            1 811

Avsättning på lön över 40 250 kronor                 0            2 925

Summa avsättningar                                    1 800            4 736

För att den samlade pensionen ska stå i proportion till den tidigare lönen har arbetsmarknadens parter kommit överens om att kompensera den pensionssparare som har en lön som överskrider taket i den allmänna pensionen, som i dag är 40 250 kronor. Detta innebär att tjänstepensionspensionsavsättningen inom ITP är 4,5 procent av lönen upp till 40 250 kronor. Över taket är avsättningen 30 procent av lönen.

Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo. Sifoundersökningen genomfördes per telefon den 6–21 maj 2019. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Vilken av följande faktorer tror du är viktigast för att få en hög pension?”. 27 procent svarade ”att ha tjänstepension”, 49 procent svarade ”att ha ett privat sparande”, och 20 procent svarade ”att arbeta länge”. ”Tveksam, vet ej” svarade 4 procent.