Inkomstras för pensionerade läraren utan tjänstepension

2019-05-02 10:23

En privatanställd lärare som saknar tjänstepension får räkna med att klara sig på ungefär en tredjedel, 37 procent, av inkomsten som pensionär. Det visar nya beräkningar från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Det är tydligt att tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Inkomstraset kan bli brant för den som lämnar arbetslivet utan tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Pensionen kan motsvara upp till två tredjedelar av den tidigare inkomsten, under förutsättning att man har tjänstepension under hela arbetslivet och jobbar heltid i 40 år. För den som saknar tjänstepension blir pensionen väsentligt lägre.

En privatanställd lärare utan tjänstepension får 37 procent av sin tidigare inkomst i allmän pension, enligt Collectums beräkningar. Med den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP får samma lärare i stället 64 procent av sin tidigare inkomst i pension.
Den allmänna pensionen har ett inkomsttak på 40 250 kronor i månaden. För att den samlade pensionen ska stå i proportion till den tidigare lönen har arbetsmarknadens parter kommit överens om att pensionssparare som har en lön över taket ska få betydligt större avsättningar till tjänstepensionen, jämfört med den som har en lägre lön. Tjänstepension blir därför ännu viktigare för den som har en högre lön.

– Oavsett hur mycket man tjänar är det viktigt att alltid jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Med den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP får du mesta möjliga pension för pengarna, säger Tomas Carlsson.

Tjänstepensionen är den del av pensionen som arbetsgivaren betalar. Den allmänna pensionen från staten består av inkomstpension och premiepension. Under mars och april kommer det röda kuvertet från Collectum med bland annat en prognos över den framtida tjänstepensionen och besked om hittills intjänad tjänstepension.

Bifogad bilaga: Räkneexempel och diagram