Collectums pensionsbarometer: Tre av tio pensionssparare bortser från avgiften

2019-02-12 07:00

Tre av tio svenskar, 31 procent, uppger att förvaltarens avgift har liten betydelse när de väljer fonder för sitt pensionssparande. Det visar Collectums pensionsbarometer, som bygger på en ny Sifoundersökning.

– Många missar hur hårt avgiften kan slå mot tjänstepensionen. En procentenhet lägre avgift kan ge upp till 20 procent mer i framtida pension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på tjänstepensionsföretaget Collectum.

Tre av tio svenskar, 31 procent, uppger att avgiften har ganska eller mycket liten betydelse när de väljer fonder för sitt pensionssparande. 45 procent svarar att den har ganska stor betydelse och 17 procent uppger att avgiften har mycket stor betydelse.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Genom att flytta pengarna till upphandlade fonder kan mer pengar gå till den egna pensionen, i stället för att försvinna som höga avgifter och utebliven avkastning, säger Tomas Carlsson.

Den genomsnittliga avgiften inom tjänstepensionen ITP är en tredjedel jämfört med exakt samma fonder på den öppna marknaden. För pensionsspararen kan tjänstepensionen ITP innebära hela 2 100 kronor mer i månaden som pensionär, visar rapporten ”Så mycket bättre tjänstepension” från PTK, Svenskt Näringsliv och Collectum.

De låga avgifterna inom ITP är ett resultat av Collectums fyra upphandlingar av förvaltare. Sedan 2007 har fondavgifterna pressats med 78 procent. Men mer än 53 miljarder kronor ligger kvar i fonder sedan tiden före upphandlingarna, vilket innebär att många tjänstemän fortfarande betalar de högre avgifterna, visade Collectums beräkningar nyligen.

Collectum genomför upphandlingarna, utan eget vinstsyfte, på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK.

Fakta:
- Tre tips för högre pension
- Om Collectums pensionsbarometer

Länkar:
Hela Sifoundersökningen
Rapporten Så mycket bättre tjänstepension från PTK, Svenskt Näringsliv och Collectum

Tre tips för högre pension
- Jobba på en schysst arbetsplats. I takt med att den allmänna pensionen minskar kommer tjänstepensionen att bli en viktigare del av den totala pensionen. En schysst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension.

- Se upp med avgiften. Se till att du betalar låga avgifter på ditt tjänstepensionssparande. När du så småningom går i pension blir det en rejäl slant som går till dig – och inte till någon annan.

- Lita på dig själv! Du känner dig själv bäst, så gör val utifrån hur mycket risk du är beredd att ta, hur din familjesituation ser ut och hur långt det är kvar till pension. Du väljer om du vill spara med hög risk eller ett tryggare alternativ.

Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo.

Den här Sifoundersökningen genomfördes den 7–16 januari 2019. 1 038 svenskar mellan 25 och 65 år fick frågan ”När människor pensionssparar i fonder tar fondförvaltaren ut en avgift av spararna. Avgiften skiljer sig åt mellan olika fonder. Om eller när du väljer fonder för ditt pensionssparande, hur stor eller liten betydelse har avgifterna för ditt val?” 17 procent svarade ”mycket stor betydelse”, 45 procent svarade ”ganska stor betydelse”, 24 procent svarade ”ganska liten betydelse” och 7 procent svarade ”mycket liten betydelse”. 6 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.