Collectum har flyttat till nya lokaler vid Pelarbacken nära Medborgarplatsen

2019-09-30 15:31

Collectum har idag flyttat in till ett modernt, aktivitetsbaserat kontor vid Pelarbacken, Östgötagatan 12.Det nya kontoret är en del i Collectums utvecklingsresa mot ökat kundfokus, ännu bättre samarbete i verksamheten och ökad produktivitet.Kontoret är uppdelat i olika zoner som främjar möten och låter medarbetarna själva välja vad som passar bäst.

I det nya kontoret har våra mötesrum namn efter Collectums kunders yrken: Administratören, Ingenjören, Journalisten, Läraren, Kommunikatören, Ekonomen och Arkitekten.

– De nya lokalerna är välkomnande med många möjligheter att både jobba enskilt och tillsammans i de olika zonerna. Öppenheten gör att det känns som att vi kommer närmare varandra och lokalerna passar bra ihop med vårt agila arbetssätt, där vi jobbar i tvärfunktionella team, säger Pia Sjöholm, kravanalytiker på Collectum.

Med ett eget våningsplan för alla medarbetare så kommer det inte finnas behov av trappor och det blir färre låsta dörrar. Lokalen kommer att kunna skapa en öppnare känsla och det blir enklare att samverka och röra sig runt i lokalerna.

– Jag uppskattar flexibiliteten. Jag kan välja att sitta i cafémiljö med liv och rörelse runt omkring mig men jag kan också vid behov välja en mer avskild arbetsplats där miljön är helt tyst och koncentrerad, säger Annastasios Martidis, bolagsjurist på Collectum.

I mitten på byggnaden finns en stor ljusgård och i mitten av denna finns ett inglasat torg som inrymmer kök och pausutrymme. För att ta sig till torget så leder flera gångar ut över ljusgården. Arbetsplatser och mötesrum placeras runt det inglasade torget så det finns fönster både in mot ljusgården och ut mot omkringliggande gator.

Det är nära till kommunikationer - tunnelbanestationen Medborgarplatsen ligger på några minuters gångavstånd, Slussen ytterligare ett par minuter bort och till pendeltågen på Södra Station tar det cirka tio minuter att gå.

Collectum kommer att hyra 2600 kvm av AMF Fastigheter. Pelarbacken Mindre 23 ligger nära Medborgarplatsen med huvudingången vid Östgötagatan 12. Huset totalrenoverades 2011 och är ett miljösmart hus.

Fakta om fastigheten
Fastigheten är på totalt 18 500 kvadratmeter.
Fastighetsägare är AMF Fastigheter.
Pelarbacken är ett miljösmart hus klassat Green Building.
Den ursprungliga fastigheten byggdes mellan 1959 och 1964. År 1989 uppfördes en tillbyggnad. Fastigheten genomgick en omfattande renovering 2011.
Övriga hyresgäster på Pelarbacken är bland andra Locums huvudkontor, Inera och Stockholm Stad.