Ännu fler tjänstemän får tjänstepensionen ITP

2019-01-30 08:00

Under 2018 ökade antalet privatanställda tjänstemän som omfattas av den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP med 2 100 personer varje månad i genomsnitt. Nu har 2,4 miljoner privatanställda tjänstemän ITP, visar nya siffror från tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Tjänstepensionen ITP ger mesta möjliga pension för varje krona som arbetsgivaren betalar in. Därför är det glädjande att både antalet försäkrade tjänstemän och antalet anslutna företag stadigt ökar, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Under 2018 växte antalet tjänstemän som är försäkrade via tjänstepensionen ITP med i genomsnitt 2 100 personer per månad. I snitt har 36 nya företag i landet tecknat kollektivavtal varje månad, vilket bland annat innebär att deras anställda får ITP.

Nio av tio svenskar har i dag en tjänstepension. I vissa branscher där många unga människor jobbar, som IT-, reklam- och spelbranschen, är det ovanligt. Den som saknar tjänstepension riskerar att få en mycket låg pension att leva på – ofta mindre än halva den tidigare lönen.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. När du söker jobb är det viktigt att fråga om arbetsgivaren erbjuder tjänstepension. Om du har kollektivavtalad tjänstepension kan du vara säker på att få bra villkor, säger Tomas Carlsson.

ITP bygger på den svenska modellen genom ett avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK. Collectum upphandlar tjänstepensionsförvaltare på deras uppdrag. Upphandlingarna har bland annat pressat ned fondavgifterna med 78 procent och ökat pensionsutbetalningarna med 2 100 kronor i månaden, jämfört med motsvarande tjänstepensioner på den öppna marknaden.