Tjänstepensionsrapport som julklapp till 349 riksdagsledamöter

2018-12-19 09:00

En välfungerande tjänstepension är en styrka för det svenska pensionssystemet. I dag får Sveriges 349 riksdagsledamöter ta emot en ny rapport som visar effekterna av mer än tio år av upphandlingar av den kollektivavtalade tjänstepensionen ITP.

– Vår julklapp till politikerna är att dela med oss av hur väl det svenska kollektivavtalade tjänstepensionssystemet fungerar. En effektiv tjänstepension är en styrka för hela Sverige, säger Ingvar Backle, pensionsexpert på Svenskt Näringsliv och medförfattare till rapporten.

I dag får samtliga 349 riksdagsledamöter rapporten ”Så mycket bättre tjänstepension” som en digital julklapp från Collectum. Rapporten visar bland annat att de fyra upphandlingar av förvaltare som genomförts sedan 2007 har lett till kraftigt pressade avgifter inom tjänstepensionen ITP.

För en privatanställd tjänsteman innebär det ett pensionskapital som är 334 000 kronor större efter fyrtio år i arbetslivet, jämfört med om pengarna skulle ha legat i motsvarande lösningar på den öppna marknaden. När det gäller månadsvisa pensionsutbetalningar ger tjänstepensionen ITP hela 2 100 kronor mer i månaden än en pensionslösning som inte är upphandlad.

Rapporten visar också att upphandlingarna har gynnat företagen, eftersom en betydligt större del av deras pensionsinbetalningar nu går till medarbetarnas framtida pensioner i stället för högre avgifter till pensionsförvaltarna. Anledningen är att Collectum upphandlar åt två miljoner tjänstemän samtidigt, vilket ger möjlighet att ställa tuffa krav på förvaltare som vill konkurrera.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Tack vare upphandlingarna har Sverige ett tjänstepensionssystem som fungerar väldigt bra, och vi vill gärna inspirera politikerna, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på PTK och medförfattare till rapporten.

Tjänstepensionen ITP är ett resultat av ett avtal mellan arbetsmarknadens parter, Svenskt Näringsliv och PTK. Vid fyra tillfällen har Collectum, på uppdrag av parterna, genomfört upphandlingar av de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Den senaste upphandlingen trädde i kraft i oktober 2018.

Länk: Rapporten ”Så mycket bättre tjänstepension – Effekten av fyra upphandlingar”

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51
Dan Wallberg, pensionsexpert PTK, 070-555 58 34