Ny rapport: Upphandlingar ger tjänstemännen tusenlappar mer i pension

2018-12-17 07:42

Fonder som är 78 procent billigare och en helt ny utvärderingsmodell för utbetalningar. Det är några effekter av Collectums fyra upphandlingar av förvaltare för tjänstepensionen ITP, visar en ny rapport från Collectum, PTK och Svenskt Näringsliv. För många tjänstemän kan det innebära flera tusen kronor extra i månaden som pensionär.

– Den här upphandlingen gav ännu lägre avgifter och högre kvalitet. Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den totala pensionen, så extra tusenlappar i plånboken varje månad gör stor skillnad när pensionen betalas ut, säger Dan Wallberg, pensionsexpert på PTK.

De kraftigt pressade avgifterna inom tjänstepensionen ITP innebär att sparkapitalet är väsentligt större när det är dags att lämna arbetslivet. Collectums beräkningar visar att det handlar om 334 000 kronor mer, jämfört med motsvarande tjänstepensioner på den öppna marknaden. Det visar rapporten ”Så mycket bättre tjänstepension – Effekten av fyra upphandlingar”.

I den senaste upphandlingen har Collectum också utvärderat förvaltarnas förmåga att erbjuda effektiva modeller för att de månadsvisa pensionsutbetalningarna ska bli så höga som möjligt. Beräkningarna visar att tjänstepensionen ITP ger 2 100 kronor mer i månaden – en skillnad på hela 23 procent.

– Målet med upphandlingarna är mesta möjliga pension för pengarna. Tjänstepensionen ITP är en produkt som blir bättre och bättre, utan att det kostar arbetsgivaren en krona extra, säger Ingvar Backle, pensionsexpert på Svenskt Näringsliv.

Vid fyra tillfällen har Collectum, på uppdrag av Svenskt Näringsliv och PTK, genomfört upphandlingar av de försäkringsbolag som får förvalta tjänstepensionen ITP. Den senaste upphandlingen trädde i kraft i oktober 2018.

Länk: Rapporten ”Så mycket bättre tjänstepension – Effekten av fyra upphandlingar”

Beräkningar: Så mycket högre pension (se bilaga)

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51
Dan Wallberg, pensionsexpert PTK, 070-555 58 34
Ingvar Backle, pensionsexpert Svenskt Näringsliv, 070-345 62 64

Beräkningar: Så mycket högre tjänstepension
Beräkningarna visar dels hur mycket högre pensionskapital de upphandlade, lägre avgifterna inom både fondförsäkring och traditionell försäkring kan ge, dels vad det kan innebära i utbetald pension. Exemplet utgår från de genomsnittliga avgifterna inom tjänstepensionen ITP och priset på motsvarande tjänstepension på den öppna marknaden.

Pressade avgifter innebär att sparkapitalet är väsentligt större när det är dags att lämna arbetslivet. Effekten av de lägre avgifterna blir att tjänstepensionen ITP ger ett hela 334 000 kronor högre pensionskapital efter 40 år – en skillnad på 14 procent.

I upphandlingen utvärderades förvaltarnas möjligheter att erbjuda effektiva modeller för utbetalningarna. Effekten av detta är en skillnad på 2 100 kronor mer utbetalt i tjänstepension varje månad inom ITP, jämfört med motsvarande lösning på den öppna marknaden – en skillnad på 23 procent.

Läs mer om beräkningarna i rapporten.