Collectums pensionsbarometer: Tjänstepension underskattat som vägen till hög pension

2018-05-30 11:01

Fyra av tio svenskar, 40 procent, tror att tjänstepension är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Nästan lika många, 36 procent, tror att privat sparande är viktigast. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Många underskattar tjänstepensionens betydelse. Få har möjlighet att varje månad spara de tusenlappar som krävs för att kompensera för utebliven tjänstepension, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Den som har en månadslön på 39 000 kronor behöver spara nästan 2 000 kronor i månaden för att kompensera för utebliven tjänstepension. Den som tjänar 49 000 kronor i månaden behöver spara nästan 5 000 kronor.

Den som saknar tjänstepension och inte har möjlighet att spara på annat sätt riskerar att få en mycket låg pension. Exempelvis får en privatanställd systemutvecklare utan tjänstepension endast en knapp tredjedel, 29 procent, av sin tidigare inkomst i allmän pension. Det visar tidigare beräkningar från Collectum.

– Det viktigaste pensionsvalet är att jobba hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. Utan tjänstepension riskerar du att få mindre än hälften av den tidigare lönen som pensionär, säger Tomas Carlsson.

40 procent, tror att det viktigaste är att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension. 36 procent tror att ett privat sparande är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Bara 19 procent tror att det viktigaste är att arbeta länge.

Tipsruta: Tre tips för en hög pension
Tabell: Så stor blir pensionsavsättningen
Faktaruta: Om Collectums pensionsbarometer
Räkneexempel: Inkomstras för pensionerade systemutvecklaren utan tjänstepension
Länk till Sifoundersökningen: Faktorer för hög pension

Tre tips för en hög pension
- Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.

- Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland det eller de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet.

- Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4 och 10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

Så stor blir pensionsavsättningen

Månadslön 39 000 49 000
Avsättning på lön under 39 063 kronor 1 755 1 758
Avsättning på lön över 39 063 kronor 0 2981
Summa avsättningar 1 755 4 739

För att den samlade pensionen ska stå i proportion till den tidigare lönen har arbetsmarknadens parter kommit överens om att fullt ut kompensera den pensionssparare som har en lön som överskrider det lågt satta taket på 39 063 kronor i den allmänna pensionen. Detta innebär att tjänstepensionspensionsavsättningen inom ITP är 4,5 procent av lönen upp till 39 063 kronor. Över taket är avsättningen 30 procent av lönen.

Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo. Sifoundersökningen genomfördes per telefon den 5–11 april 2018. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Vilken av följande faktorer tror du är viktigast för att få en hög pension?”. 40 procent svarade ”att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension”, 36 procent svarade ”att ha ett privat sparande”, och 19 procent svarade ”att arbeta länge”. ”Tveksam, vet ej” svarade 5 procent.

• Vi hjälper över 35 000 företag som har tecknat ITP för sina tjänstemän.