Tre av tio svenskar känner förtroende för pensionssystemet

2017-12-23 09:28

Bara tre av tio svenskar, 30 procent, känner förtroende för det svenska pensionssystemet. Det visar Collectums pensionsbarometer, som bygger på en ny Sifoundersökning.

– Det är beklagligt att många inte känner förtroende för pensionssystemet. Tyvärr är det ett vanligt missförstånd att pension är något svårt och krångligt, men det svenska pensionssystemet är i grunden välkonstruerat, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Tre av tio svenskar, 30 procent, svarar att de känner förtroende för pensionssystemet i ganska eller mycket hög grad. Fyra av tio, 43 procent, svarar att de har lågt förtroende och var femte, 19 procent, svarar att de inte har något förtroende alls för pensionssystemet.

– När olika aktörer debatterar detaljer i pensionssystemet utan att beskriva helheten kan det framstå som att systemet håller på att kantra. Den som har en kollektivavtalad tjänstepension att lägga till den allmänna pensionen kan känna sig trygg, säger Tomas Carlsson.

Det svenska pensionssystemet består av flera system: den allmänna pensionen och premiepensionen som staten betalar, tjänstepensionen som arbetsgivaren betalar och ett eventuellt privat pensionssparande.

Undersökningar visar att människor tenderar att underskatta betydelsen av tjänstepensionen och överskatta betydelsen av det privata sparandet. För de flesta tjänstemän som är unga i dag och har normala inkomster och lönekarriärer kommer tjänstepensionen att stå för mellan 25 och 50 procent av den samlade pensionen.

Fakta:
- Så kan du höja din pension
- Om Collectums pensionsbarometer

Länkar:
Collectum.se
- Pratapension.se

Så kan du höja din pension
– Att jobba länge, betala skatt och ha tjänstepension från arbetsgivaren är viktigast för att få en bra pension, eftersom pensionen står i proportion till den tidigare inkomsten.
– Se till att du betalar låga avgifter på ditt pensionssparande. Det gäller såväl premiepensionen som tjänstepensionen och ett eventuellt privat sparande. Pensionsexpertens tumregel: Allt över en procents avgift är dyrt!
– Se över dina skydd när du närmar dig pensionen. Om barnen flyttat hemifrån kan du överväga att ta bort efterlevandeskydd och återbetalningsskydd på din tjänstepension – så blir det genast mer pengar till dig.

Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från opinionsfrågor som ställs av Sifo.

Sifoundersökningen genomfördes som en webbenkät den 4–17 december 2017. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar: ”Känner du förtroende för pensionssystemet?”. 2 procent svarade ” Ja, i mycket hög grad”, 28 procent svarade ”Ja, i ganska hög grad”, 43 procent svarade ”Nej, i liten grad” och 19 procent svarade ”Nej, inte alls”. ”Tveksam, vet ej” svarade totalt 8 procent.