Collectums pensionsbarometer: Tre av tio svenskar oroar sig inför pensionen

2016-11-03 12:53

Tre av tio svenskar, 30 procent, oroar sig för hur ekonomin ska gå ihop när de blir pensionärer, visar en ny Sifoundersökning som tjänstepensionsföretaget Collectum har beställt.

– En del har anledning att känna oro för sin framtida pension, men de flesta har det inte. Den som jobbar hos en arbetsgivare som betalar tjänstepension kan känna sig lugn, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Undersökningen visar att 30 procent av de tillfrågade är ganska eller mycket oroliga när de tänker på sin framtida ekonomiska situation som pensionär. 68 procent är ganska eller mycket lugna.

Fler kvinnor än män känner sig oroliga inför pensionen. Av kvinnorna är 34 procent ganska eller mycket oroliga när de tänker på sin framtida ekonomiska situation som pensionär, vilket kan jämföras med 27 procent av männen.

– Tjänstepensionen är en allt viktigare del av den framtida pensionen. Oavsett om man känner sig lugn eller orolig är ett tips att göra sin egen pensionsprognos på minpension.se, säger Tomas Carlsson.

För många kommer den allmänna pensionen att motsvara knappt hälften av den tidigare inkomsten. En privatanställd tjänsteman får dessutom i genomsnitt 7 700 kronor i tjänstepension i månaden utöver den allmänna pensionen.

Nio av tio yrkesarbetande har i dag någon form av tjänstepension, men i en del sektorer där många unga arbetar är förmånen ovanlig. Det gäller till exempel IT-, reklam- och pr-branscherna.

Bilaga: Tre tips för bättre pensionskoll
Fakta: Om Collectums pensionsbarometer
Länk till Sifoundersökningen: Lugn eller orolig för framtida ekonomin

Tre tips för bättre pensionskoll

1. Jobba på en schyst arbetsplats
I takt med att den allmänna pensionen minskar kommer tjänstepensionen bli en viktigare del av den totala pensionen. En schyst arbetsgivare tänker på din framtid och betalar in tjänstepension. Om du har kollektivavtal på jobbet ingår alltid tjänstepension med bra villkor. I andra fall kan din arbetsgivare ha ordnat med det på annat sätt.

2. Se över din framtida miljon.
Gå in på minpension.se någon gång per år för att få en samlad bild över hur stor pensionen kan bli. För många handlar det om minst en miljon kronor när det väl är dags att gå i pension – så visst är pensionspengarna värda en liten omtanke då och då?

3. Fundera på vad som händer efter döden.
En filosofisk tanke, men för pensionen handlar det konkret om att se över vilken ersättning som går till din familj om du går bort. Kanske har du precis blivit med familj och vill välja till ett skydd som ger extra trygghet när barnen är små? Eller så har barnen blivit vuxna och klarar sig på egen hand. Genom att välja bort skydd när det inte behövs kan du öka din egen tjänstepension.

Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras flera gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo.

Sifoundersökningen genomfördes den 17–26 oktober. 1 087 svenskar som inte gått i pension än fick frågan ”Känner du dig lugn eller orolig när du tänker på din framtida ekonomiska situation som pensionär?”. 19 procent svarade ”mycket lugn”, 49 procent svarade ”ganska lugn”, 22 procent ”ganska orolig” och 8 procent svarade ”mycket orolig”. 2 procent svarade ”Tveksam, vet ej”.