Kommunikatör

Collectums pensionsbarometer: Tjänstepension underskattat som vägen till hög pension

2015-10-26 08:42

Mer än var tredje svensk, 36 procent, tror att ett privat pensionssparande är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Något färre, 35 procent, tror att tjänstepension är viktigast. Det visar en ny Sifoundersökning beställd av tjänstepensionsföretaget Collectum.

– Många underskattar tjänstepensionens betydelse. Ju högre inkomst man har, desto större del av den framtida pensionen kommer tjänstepensionen att utgöra, säger Tomas Carlsson, pensionsexpert på Collectum.

Hela 36 procent tror att ett privat pensionssparande är den viktigaste faktorn för att få en hög pension. Något färre, 35 procent, tror att det viktigaste är att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension. Bara 21 procent tror att det viktigaste är att arbeta länge.

För många kommer pensionen att motsvara ungefär två tredjedelar av den tidigare inkomsten – om man har tjänstepension. För den som saknar tjänstepension blir pensionen väsentligt lägre. Exempelvis får en privatanställd systemutvecklare utan tjänstepension endast en knapp tredjedel, 30 procent, av sin tidigare inkomst i allmän pension. Det visar tidigare beräkningar från Collectum.

– Enklaste vägen till en hög pension är att jobba heltid, jobba vitt och att ha tjänstepension. Mycket få har möjlighet att varje månad spara så mycket att det kompenserar för utebliven tjänstepension, säger Tomas Carlsson.

Från den 1 januari 2016 slopas avdragsrätten helt för privat pensionssparande. Det innebär att det från och med årsskiftet inte finns några skattemässiga fördelar med att spara i en privat pensionsförsäkring. Under 2015 har det gått att göra avdrag för maximalt 1 800 kronor per år.

Carl-Magnus Löfström, kommunikationschef Collectum, 072-858 67 51.
Tomas Carlsson, pensionsexpert Collectum, 070-091 76 25.

Tipsruta: Tre tips för en hög pension
InfografikTjänstepension underskattat som vägen till hög pension
Faktaruta: Collectums pensionsbarometer
Länk till Sifoundersökningen

Tre tips för en hög pension

• Om arbetsgivaren har kollektivavtal ingår tjänstepension. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP kan du vara säker på att få bra villkor, som låga avgifter och möjlighet till hög avkastning.
  • Om arbetsgivaren saknar kollektivavtal men ändå erbjuder tjänstepension får du välja bland det eller de försäkringsbolag som arbetsgivaren valt ut. Var särskilt uppmärksam på vilka avgifter du betalar för sparandet.
  • Om arbetsgivaren inte erbjuder tjänstepension – förhandla till dig det. En rimlig lägsta premienivå kan vara mellan 4 och 10 procent av din lön, beroende på vad du tjänar.

Collectums pensionsbarometer mäter svenskarnas åsikter och attityder kring pension. Pensionsbarometern publiceras åtta gånger om året och bygger på resultatet från en opinionsfråga som ställs av Sifo. Sifoundersökningen genomfördes per telefon den 28 september–1 oktober 2015. Följande fråga ställdes till 1 000 svenskar som inte gått i pension: ”Vilken av följande faktorer tror du är viktigast för att få en hög pension?”. 36 procent svarade ”att pensionsspara privat”, 35 procent svarade ”att jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension” och 21 procent svarade ”att arbeta länge”. ”Tveksam, vet ej” svarade 8 procent.

• Hos oss kan två miljoner tjänstemän göra sitt ITP- eller ITPK-val.
  • Vi hjälper över 33 000 företag som har tecknat ITP för sina tjänstemän.