Orange kuvertet bara halva sanningen

2015-02-16 08:56

Med start på tisdag kommer det orange kuvertet från Pensionsmyndigheten med årsbeskedet om den allmänna pensionen till pensionsspararna i Blekinge. Men för de flesta svenskar motsvarar den allmänna pensionen knappt hälften av den tidigare lönen.

Pensionssystemet förklaras ofta med hjälp av en pyramid. Som grund ligger den allmänna pensionen från staten, den som du får information om i det orange kuvertet. Pyramidens mellanskikt består av tjänstepension från arbetsgivaren. Är du privatanställd tjänsteman med tjänstepensionen ITP får du information om den i ett rött kuvert i mars. Toppen på pyramiden utgörs av ett eventuellt privat pensionssparande. Men faktum är att grunden i pyramiden, alltså den allmänna pensionen, sakta men säkert krymper. För de flesta svenskar motsvarar den allmänna pensionen knappt hälften av den tidigare lönen när de går i pension.

Så ser verkligheten ut även för pensionärerna i Blekinge. Förra året motsvarade den allmänna pensionen i genomsnitt 47 procent av den tidigare inkomsten för pensionärerna i Blekinge, enligt beräkningar från Collectum. Genomsnittet för hela landet var 43 procent.

I takt med att den allmänna pensionen minskar blir tjänstepensionen allt viktigare för den framtida pensionen. Med en tjänstepension kan du nämligen få upp till två tredjedelar av den tidigare lönen i pension, istället för knappt hälften. Därför är det viktigt att se till att du jobbar hos en arbetsgivare som erbjuder tjänstepension. För en privatanställd tjänsteman med ITP 2 är den genomsnittliga prognosen 6 700 kronor per månad. Det gör stor skillnad i plånboken när du blir pensionär.

Tyvärr händer det att både det orange och det röda kuvertet blir liggandes oöppnade. Det är synd. Tre av tio svenskar oroar sig för hur deras ekonomi ska gå ihop när de blir pensionärer – många helt i onödan. Samtidigt har alltför många en bild av att pension är krångligt och svårt att få grepp om. Det är hög tid att slå hål på den myten, för det är faktiskt ganska enkelt att påverka sin pension!

Det första steget är att få koll på läget. Gör en kopp kaffe, slå dig ner framför datorn, gå in på minpension.se och gör din egen pensionsprognos. Här får du en samlad bild av din framtida pension, där såväl den allmänna pensionen, tjänstepensionen och det eventuella privata sparandet ingår.

Jag lovar att det är väl investerad tid. Det handlar om din framtida lön.

Tomas Carlsson, pensionsexpert på tjänstepensionsföretaget Collectum