Hjälp att logga in

Här hittar du svar på frågor som du har om tekniken krånglar när du ska göra ditt ITP 1-val eller kapitalflytten elektroniskt.

Vad krävs för att jag ska kunna logga in och göra ett ITP 1-val eller en kapitalflytt?

Webbläsare

Följande webbläsare fungerar med internetkontoret:

  • Internet Explorer 11
  • Microsoft Edge 
  • Google Chrome
  • FireFox
  • Safari


Notera att små skillnader i utseende och layout kan förekomma mellan olika webbläsare. Vi kan inte garantera full funktionalitet i äldre versioner av alla webbläsare.

Operativsystem 

Internetkontoret fungerar i de senaste versionerna av följande operativsystem:

  • Windows
  • Mac OS
  • iOS
  • Android

 

Vi kan inte garantera att våra tjänster fungerar fullt ut i andra operativsystem

Jag har problem med inloggningen, vad kan jag göra?

Kan flera personer använda samma e-legitimation?
Nej, en e-legitimation är lika personlig som ett körkort eller ett id-kort.

Hur ofta måste jag förnya min e-legitimation?
Giltighetstiden för din e-legitimation är begränsad. Om du får problem med att logga in och misstänker att din e-legitimation har gått ut, kontaktar du utgivaren av din e-legitimation.

Kostar det något att skaffa e-legitimation?
Eventuella kostnader varierar mellan olika utgivare.

Hur laddar jag ner en e-legitimation?
Oftast loggar du in på din banks internettjänst och laddar ner en fil som sparas på din dator. Du kan spara denna fil på exempelvis ett USB-minne (flyttbart dataminne) och använda på andra datorer.

Vad är Mobilt BankID?
Mobilt BankID är en e-legitimation där du använder din mobiltelefon eller surfplatta för att legitimera dig på webbplatser och appar. Läs mer om Mobilt BankID.